Våra telefontider
Vardagar 08:00 – 16:00
Helgdagar – endast mail

Vanliga frågor​

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna.Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss här.

Allmänt

Du kan betala med kort, swish eller via faktura som vi skickar till dig efter utfört uppdrag.
Org.nr: 556993-0521 Bankgiro: 544-6554 Swish: 123 029 42 15 Spara gärna på miljön och maila fakturan till: faktura@starcycle.se
Ja du kan avboka men här följer våra avbokningsregler:
 
  • Vid avbokning 3 arbetsdagar innan planerad uppdragsstart debiteras 25 % av det totala ordervärdet.
  • Vid avbokning 2 arbetsdagar innan planerad uppdragsstart debiteras 50 % av det totala ordervärdet.
  • Vid avbokning 1 arbetsdag innan planerad uppdragsstart debiteras 75 % av det totala ordervärdet. Vid avbokning inom 12 timmar innan planerad uppdragsstart debiteras fullt ordervärde.

Utanför vår ordinarie arbetstid, vardagar 07.30-16.30, så tillkommer det ett påslag med 25% på priset. Detta gäller även för alla helgdagar med förbehållning att vissa helgdagar (även sena kvällar/nätter) kan innebära ett högre påslag.

Exempelvis, om vi hjälper dig att flytta och vi påbörjar uppdraget under våra ordinarie tider men flytten slutförs utanför. Då tillkommer det ett påslag på timmarna som är utanför ordinarie tid.

Klicka här för att läsa Starcycle’s allmänna villkor.

Klicka här för att läsa Starcycle’s integritetspolicy

Bortforsling

En kubikmeter (förkortat m3 eller kbm) kan t ex vara en hög som är 1 m bred, 1 m lång och 1 m hög (1 x 1 x 1 = 1).

Vi är väldigt tydliga vad som ingår i priset så du som kund aldrig möts av en oväntad överraskning. Du kommer därför alltid veta alla kostnader så som återvinningsavgift, framkörningsavgift eller andra tillkommande kostnader.

Vi är väldigt tydliga vad som ingår i priset så du som kund aldrig möts av en oväntad överraskning. Du kommer därför alltid veta alla kostnader så som återvinningsavgift, framkörningsavgift eller andra tillkommande kostnader.
Ja det kan vi.
Priserna kan variera beroende på storlek och tyngd.
Men också om det involveras trappor eller andra hinder.

Vi försöker i största mån att återanvända sakerna vi hämtar. Det som kan glädja någon annan skänker vi bort i någon av våra välgörenhetskanaler. Vi förbehåller oss rätten att avgöra dels vad som går att skänka bort och samtidigt vart sakerna ska skänkas. Vi försöker att så lite som möjligt ska hamna på tippen och det som gör det sorteras upp på ett miljömässigt korrekt sätt.

Vi kan hämta enstaka möbler eller andra saker.

Ja det gör vi. Beroende på vad det är för typ av elektronik kan det tillkomma en extra avgift. Kontakta oss för mer information.

Klicka här för att komma till vår sorteringsguide.

Det beror på om du har fått ett fast pris, fast pris på arbetet och någon del rörlig (exempelvis vikt för det som sorteras på återvinningscentralen) eller ett rörligt pris (vi debiterar för den tid som går åt).

Vid ett rörligt pris så debiteras den tid som går åt att utföra arbetet. Tiden startar när vi åker från vårt kontor i Stäket och tills att vi är tillbaka dit och klara med ditt uppdrag.

Flytt

Packa så mycket som möjligt i kartonger, även blommor Kläder och textilier får gärna läggas ner i svarta sopsäckar och hallen ska vara fri. Glöm inte att få koll på sakerna i tillhörande förråd.

Vi försöker alltid vara så effektiva och snabba som möjligt utan att brista på kvalitén. Det finns dock några parametrar som spelar in hur lång tid flytten tar:

  • Fler flyttkartonger än vad som informerades från början
  • Om det finns parkeringsmöjligheter i anslutning till bostaden
  • Om det finns fullt fungerande hissmöjligheter
  • Eventuella möbler som behöver bäras för hand som ej går in i hissen
  • Trafiken

Ja, vi kan hjälpa dig att packa inför flytten.

Ja, vi lånar ut flyttkartonger gratis i den mån vi har lediga kartonger.
Du kan låna kartonger två veckor innan planerad flytt och lämna tillbaka dem senast två veckor efter utförd flytt.
Välj om du vill hämta/lämna kartongerna själv på vårt kontor eller om du vill att vi ska lösa det mot en kostnad.
Vid skador, skrift direkt på kartong eller om du önskar behålla kartonger så debiteras du en kostnad på 50 kr/kartong.
Är inte flyttkartongerna återlämnade eller bokat en hämtning av flyttkartongerna innan 2 veckor efter utförd flytt debiteras du automatiskt för dom flyttkartongerna du lånat av oss.

Vi har en timdebitering (mantimme) och den startar när vi åker från kontoret tills vi kommer tillbaka (eller åker mot nästa kund). På så sätt tar vi inte ut någon framkörningsavgift eller liknande och allt inkluderas i timdebiteringen. Denna kostnad finns det möjlighet att ta del av RUT-avdrag på.

En mantimme beräknas som en vanlig timme (60min).
Exempelvis om det är 3 personer som utför uppdraget och dessa personer arbetar i 1 timme, då har det gått 3 mantimmar (1h x 3 personer = 3 mantimmar).

Ja det kan vi. Läs mer under fliken bortforsling eller de vanligaste frågorna under bortforsling.

Städ

Vi har tre dagars städgaranti på städningen vilket menas att du som kund ska meddela eventuella klagomål som kan framkomma vid besiktningstillfället inom tre dagar efter utförd städning. Dessa åtgärdas då av oss. Klagomål som uppkommer efter tre dagar eller om du som kund godkänt städningen vid besiktning beaktas ej. Vi rekommenderar att du som kund närvarar vid besiktningstillfället.

Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.

Vid flyttstädning tillhandahåller vi allt städmaterial som behövs. Vid hemstädning ska följande finnas hemma:

  • Dammsugare
  • Skurhink och mopp
  • 4-5 trasor (fibertrasor eller liknande)
  • Kökssvamp och köksborste
  • Dammvippa
  • Rengöring (köks-, badrums- och fönsterspray)
  • Golvmedel

Dödsbo

Hur det går till rent praktiskt vid en dödsbo- eller bohagstömning kan du läsa mer om under fliken dödsbo.

Vi försöker i största mån att återanvända sakerna vi hämtar. Det som kan glädja någon annan skänker vi bort i någon av våra välgörenhetskanaler. Vi förbehåller oss rätten att avgöra dels vad som går att skänka bort och samtidigt vart sakerna ska skänkas. Vi försöker att så lite som möjligt ska hamna på tippen och det som gör det sorteras upp på ett miljömässigt korrekt sätt.

För de saker som har en högre värdering (1.500 kr och uppåt) gör vi detta om så önskas. För saker värderat under detta belopp försöker skänker vi bort i den mån det går. Vi vill att så lite som möjligt ska hamna på tippen.

Ja, läs mer om detta under kategorin städning.

Ja, vi kan hjälpa till med transport av de saker du önskar behålla från bohaget. I samband med tömningen kan vi köra de saker du vill behålla till en annan adress.

Reco är Sveriges största oberoende omdömessajt.

Starcycle har nu 12 år i rad varit rekommenderat företag hos Reco.

Hittar ni inte svaret ni sökte, kontakta hos här

Telefontider
Vardagar 08.00 -17.00
Helger och helgdagar – endast mail.


Den här hemsidan använder sig av cookies.